Thursday, November 18, 2010

episode 6:(season 3)

hi semua.

salam.maaf sudah hmpir 2minggu saya tak update blog kecil ini
baru2 ini saya mendapat lamaran dari syrkt bsr..nama saya rahsiakan dahulu.
offer dri compny tu:

a.basic salary rm3000.00
b.basic yg diberikan tidak termasuk overtime dan juga elaun.
c.untuk medical cover untuk isteri dan anak-anak.(walopon saya lom berkahwin..tp kene pikir tu) smbil tersipu2.
d.cuti tahunan 22 hari setahun.

saya gembira mendapat tawarn tersebut..sememangnya aku akui..semasa interview tu...memang susah.tapi alhamdullah.Aku bejaya.2jam interview.mak ai..lama tu....berasap2 b****t.hahaha

tujuan saya ceritakan pengalamn ini untuk tujuan..berkongsi pengalamn.
soalan pertama yg di tnya oleh juri.
1.apa hobi awak??
saya jawap..biasa nye..kalau saya free saya akan buat part time...editing..gambar..banner...bunting...saya juga buat montaj..company profile....logo company.....kerana saya boleh menggunakan software adobe photoshop, dan juga flash..dll..(aku nampak juri tersebut tersenyum)bgus katanya...

persoalannya..kenapa juri tanya soalan tu yg pertama sekali???sedangkan waktu itu, saya belum menerangkan lagi latar belakang saya lagi??

hehehe..nak tahu kenapa???sebab die nak tahu berapa pantas anda berfikir...adakah anda boleh menjawap dengan spotan...atau tidak...selain itu..juri ingin tengok sejauh mana anda tahu mengggunakan masa anda???adakah anda seorang yg suka membazir waktu???or sebaliknya. =)

2.juri meminta saya menceritakan latar belakang saya.

saya pun terangkan dengan panjng lebar sekali.saya merupakan anak sulung..saya berasal dari mana..nama saya...adik beradik saya...ayah dan juga ibu sya...dll.

3.tentang latar belakang pelajaran saya...

saya pon terangkn segalanya dengan begitu teliti sekali.bermula sekolah rendah sehingga ke ijazah.nak tahu semasa interview...ada juga dari universiti lain.semasa menuggu giliran.kita sewajarnya..berbual ringkas dengan candidate lain..kenapa??sebab..secara tidak langsung...anda dapat mengurangkan rasa gugup anda.

4.saya di minta berlakon dengan memainkan beberapa watak.hahaha...banyak kot watak yg saya main kan.
dalam lakonan tu memang mencabar.sebab dalam watak tu saya di berikan beberapa masalah yg plu saya selesaikan dalam masa yg singkat.
pihak juri juga ada memarahi saya...
ada yg cuba push dan pressure saya
dan cuba membuat keadaan menjadi kelam kabut.dengan ada scene keadaan pekerja yg sakit kulit..ragam penduduk setempat..dan juga campur tangan pihak politik...

lupa pulak..sebelum interview...saya di beri ujian bertulis...banyak juga isu yang di sentuh..salah satu nya persekitaran...politik...dan juga sains...anda perlu banyak membaca!itu pesan saya.

ujian tu memang susah..sebab..dia libatkan fakta dan auta skit.hahaha...

tapi beb..bile dapat panggilan..pegh..memang best.cume sekarang...saya tengah tunggu offer letter dari company tu.

saya cerita kn ini untuk FATIN NADIAH saya khas nya..kerana dia lh yg gemar dan selalu mendengar cerita saya selama ini..

ijat joe
penulis & jurutera elektrik

No comments:

Post a Comment