Monday, April 18, 2011

study week tyme!!!!!!!!!!!!

salam sumer readers

huhuhuhu...kini tibelah ms...tok kite sbgai student2 berhempas pulas tok
mepraktikkan ape yg dipelajari selama satu sem niyh
tok medapatkan gred yg cemerlang

pd anda yg rs stress tok blaja....
mgkin...anda ley wat cr2 nie...tok dimanfaatkan...

1. berehat bile merasakan otak anda tepu n xdpt menerima pelajaran lgk...
haaa...korg sume...sebenarnye..korg xleh paksa2 sgt taw...
dlm soal belajar niee...
tp jgn lah gnekan apew yg aku ckp niyh sbg andvantage tok xnk blaja pulak....
korg kene rehat...sbb...bile korg makin push ape yg korg nk bc n fhmkn...
biasanya korg trus lupa n xigt bile tbe exam...inilah yg pnah berlaku kt aku dulu...
aku rs mcm nk baling jek meja exam tuh n berlari kua...hehe...tp...
apepon...klw benda nie tejd....korg kene rilek....tenangkan aty...bc doa...tarik nfs pjg2..
insyaallah korg akan igt lek ap korg blaja


2. berehat pd waktu petang....
korg penah thu x...yg sebenarnye kn...kite xelok study pas waktu asar
inilah yg aku dpt ms aku blaja kt sekolah asrama dulu...
klw korg still jgk berdegil nk dgn buku jgk..(ms nielah kn ckp syg buku)..
juz bwat latihan dr soalan2 lepas jerk sudah memadai...tp aku plak...trus kua bilik
n amik angin petang..tenangkn pkrn..
dah sehari suntuk kot kt bilik derr....
rs mcm terkedap taw kt bilik tuh!!!
hahaha


3.kenali apakah cr terbaik utk anda belajar.
knape aku ckp mcmtuh???
haaa...sbb....dr ape yg pernah aku blaja dulu ms kt matrik...(aku nie junior ijat...ktorg kmj)huhu
manusia nie...ada cr belajar n mengingat dye yg tersendiri
dr ape yg aku igtlah...ader org...
blaja dgn cr....dye bc sume..dye hafal sume...
ader org plak,,,dye bc..dye hafal n tulis balik ape dye hafal tuh...
ader org plak...dye bc...dye wat mind map atau ape2 lukisan....n dr situ lah...dye menghafal...
so korg plak mcmne???
tentukan ape yg korg rs terbaik tok succed dlm study korg...
so far...alhamdulillah..aku seorg yg lbeh mengigat kpd mind map sbb aku menghafal kedudukan
notes2 aku dlm mind map...n ad cr hafal tersendiri
n aderlah cr study aku yg tersendiri n agak pelik..tp
berkesan tok mengingat n kdg2 kwn2 aku gnekan sbb seng tok difahami..
apepon..korg kene kreatif!!!


4.susun strategi anda!!!!


haaa...nielah part plg penting aku rs lah kn..korg kene pandai
susun strategi..ape korg nk blaja dulu...n kemudian
tgk lah jadual exam korg n peruntukkan berapa hari korg nk 
bc sume2 notes tuh..n klw boleh...biarlah tepat pd msnye korg abeskan notes2 tuh....
n....jgn lupa yer...study paper2 last year sbb dpt bg korg idea
tok jwb exam n gambaran sbnar..mcmne rupa kertas exam korg
spy korg xlah terkezut beruk bile tgk paper exam korg taw......
n biaselah...korg pg lah menggedik dgn lec korg tok dptkn hint...
but not sold ur body okay!!!!
juz tnye dgn mke penuh suci hati ikhlas...en..ade hint x tok exam...tuh jerk
xpyhlah bwk hadiah segala...tuh mcm rasuah plak kn...
hihihihi...simple...ABC kn kwn2???


okelah..sekian dr aku tok tyme nie...tih aku akan update lgk...bye2 korg...!!!!
(smbong study blek)

No comments:

Post a Comment