Tuesday, March 8, 2011

Episode 19 (season 4)

Nasib orang Kan.....nak wat macam ne...

Kite ni der...hidup masing2...setiap orang ada jalan hidup die sendiri...setiap orang akan menentukan cara macam ne diorang....macam ne laluan hidup diorang..

Ada kisah ni...

Kisah PERTAMA.

Mamat ni bernama Ali.Dia ni memang seorang yang pandai.sejak dari sekolah rendah..perform je memanjang.asyik2 dapat no 1 je...UPSR..PMR...SPM..semua dia score.Masuk Matrik...Kemudian pergi ke sebuah IPTA yang terulung dalam Malaysia plak tu..

Kat universiti...pointer 3.89...memang budak 1st class lah senang cite..
tup2...dah konvo...masa konvo...dapat plak tu medal.pegh!!!bangga mak ayah si Ali ni.Bukan senang der nak dapat medal tu..

Lepas je konvo..kawan2 Ali yang sama2 study masa di kampus dulu..masing2 sudah mendapat pekerjaan..tap Ali...masih menunggu untuk dipanggil....tunggu punya tunggu...tunggu lagi...lama kot...hahaha...baru lah Si Ali ni dipanggil kerja...

Jadi Engineer tu...tambah pulak Ali bekerja di sebuah syarikat terkenal.Muka pun ada...memang minah2 kilang tu jadi kipas susah mati Ali kot.

Ali mula mendapat perhatian dari ramai wanita dan gadis2 di situ.Ali tekun bekerja...kerja sampai nak mati..masuk kerja pukul 7am..balik 4.30 am ...giler Ali ni...kerja macam nak mati....kerja2...buka je mata senang cakap Ali terus ingat kerja...

tapi sebenarnya...kerja Ali....tetap tak siap2...balik 4.30 am pon tak siap gak....huhu...macam ne tu???

MORAL: sebenarnya kite bekerja secara bijak.orang puteh cakap "Work Smart"..jangan terlalu kerja keras...betul Work hard tu perlu..but kite sebenar nye perlu bijak merancang...apa yang kita nak buat dan akan buat..dan macam mana nak melaksanakan perancangan kita tu.

1 comment:

  1. Moral kedua: even kita dari kecik TUhan beri kelebihan dari segi ilmu..pandai..kita perlu bersyukur dengan menggunakan nya sepenuhnya.

    ReplyDelete